Spring Collection: Fatima Moallim

27 September - 26 October 2024
Overview

Private View
Thursday, 26.09 at 5–7 PM

At the heart of Fatima Moallim’s practice lies drawing. It is the red thread that ties together her artistry, always present in installations, sculpture, and performance—when it is not the very essence, as in these works in pencil and oil pastel on paper.

 

In the presented works, the line is prominent, both continuous and broken. Sometimes it moves in circles, other times, it throws itself back and forth. Powerful fields of color collide with each other, clash, and occasionally harmonize instead, moving in the same direction. Letters, numbers, and symbols reappear as if from a kind of manifested subconscious. Sometimes they stand side by side but seemingly without creating a meaning accessible to the viewer.

 

The group of works OMEGA shares its name with the last letter of the Greek alphabet, which often symbolizes the end of all things. In OMEGA, the number eight is repeated, in turn associated with infinity. After row upon row, the number eight abandons its function as a digit and symbol, eventually becoming a geometric form that can be filled with new meaning. In glimpses, impressions of the city seep in, revealing themselves through sudden word formations, such as METRO and KFC, or titles like Bourse de Commerce and Spring Collection.

 

Moallim’s raw and intuitive works evoke a kind of stream of consciousness; their creation seems immediate. Although the expression suggests a direct and almost eager process, Moallim has processed the works internally for a long time before transferring them to paper. Like the doodles Moallim drew on the walls of her childhood home, they embody what simply must come out.

 

Sofia Ringstedt, Stockholm, 2024

 


 

I hjärtat av Fatima Moallims praktik finns tecknandet. Det är den röda tråd som binder samman hennes konstnärskap, alltid närvarande i installationer, skulptur och performance - när det inte är själva essensen, som för dessa verk i blyerts och oljekrita på papper.

 

I de presenterade verken är linjen framträdande, den kontinuerliga och den uppbrutna. Ibland går den i cirklar, ibland kastar den sig fram och tillbaka. Kraftfulla färgfält kolliderar med varandra, stöter ihop, för att emellanåt istället samsas och gå i gemensam riktning. Bokstäver, siffror och symboler återkommer som i ett slags gestaltat undermedvetande. Ibland står de sida vid sida men till synes utan att skapa en innebörd tillgänglig för betraktaren.

 

Verksgruppen OMEGA delar namn med sista bokstaven i grekiska alfabetet, som ofta får symbolisera alltings slut. I OMEGA upprepas åttan, i sin tur förknippad med oändligheten. Efter rader på rader lämnar åttan sin funktion som siffra och symbol, blir till slut en geometrisk form som kan fyllas med ny mening. I glimtar sipprar stadens intryck in, och ger sig till känna genom plötsliga ordbildningar, METRO och KFC eller titlarna Bourse de Commerce och Spring Collection.

 

Moallims råa och intuitiva verk förnimmer om en slags medvetandeström, deras tillblivelse tycks omedelbar. Även om uttrycket vittnar om en direkt och nästan ivrig process, har Moallim bearbetat verken inom sig en lång tid innan de förs över till papper. Likt det klotter Moallim tecknade på sitt barndomshems väggar, är de förkroppsligandet av det som helt enkelt måste ut.

 

Sofia Ringstedt, Stockholm, 2024

Installation Views
Works